KöpVillkor
Villkor
Här hittar ni information och villkor gällande köp och beställningar från Leksaksblock Sverige AB.
Om ni har några frågor är ni välkomna att kontakta oss på hej@leksaksblock.se
Priser
Priserna på hemsidan/katalogen gäller tillsvidare. Alla priser på vår webbsida är angivna i SEK, inklusive moms. Om momsen ändras, justeras våra priser motsvarande. Vi reserverar oss för pris- och konstruktionsändringar samt reservation mot tryckfel.
Betalning
Följande betalningsalternativ accepteras:
Swish – Enkelt och smidigt betalningsalternativ för både oss och er som kund, varan skickas omgående efter betalning/beställning är gjord.
Klarna – För er som vill betala med kort eller få faktura. Se mer information längre ned gällande Klarna.
Orderbekräftelse/Kvitto
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Kontrollera på din orderbekräftelse så att allt stämmer, skulle det vara något du undrar över så kontakta oss omedelbart. Spara orderbekräftelsen och kvitto/faktura för att ha till hands vid eventuella kontakter med oss.
Om du INTE får en orderbekräftelse, kontrollera först din skräpkorg/spamfolder för e-posten, och efter det är du välkommen att höra av dig till oss.
Leveranser inom Sverige
Vi skickar alla våra varor med PostNord. De lättare paketen (max 100 gram) skickar vi till din brevlåda med vanligt brevporto. De tyngre paketen skickas med spårbar frakt hem till dig. En del paket som inte kan levereras till din brevlåda pga storleken kommer till ditt utlämningsställe.
FRAKTER
Frakterna variera beroende på vikt.
Vikt upp till 50 gram kostar 19 kr inkl. moms
Vikt 50-100 gram kostar 29 kr inkl. moms
Vikt 100-250 gram kostar 49 kr inkl. moms
Vikt 250-500 gram kostar 59 kr inkl. moms
Vikt 500-999 gram kostar 99 kr inkl. moms
Vikt 1 kg kostar 129 kr inkl. moms
Vikt över 2 kg kostar 149 inkl. moms
Kollinummer
Vi skickar ut ett spårbart kollinummer i samband med din beställning.
Du kan spåra din beställning, om den väger mer än 100 gram, via det mailutskick med fraktinformation som du får av oss. Paket under 100 gram skickas med vanligt brev och dessa är ej spårbara.
Ångerrätt och Returer
Innan du returnerar din vara måste du kontakta vår kundtjänst. Du har alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning när du handlar på Leksaksblock Sverige AB.
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.
Vid köp av produkter ur vårt standardsortiment från Leksaksblock Sverige AB gäller enligt Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) med 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten innebär att du som Kund har rätt att ångra köpet, men först måste du/kunden kontakta oss. Ångerfristen räknas från den dag du som Kund tar emot varan.
Returer kan endast göra på produkter som ligger i oöppnade förpackningar där förpackningen är i nyskick. Leksaksblock Sverige AB har rätten att bestämma hur stort värdeminskningsavdrag som skall göras på varan om den kommer tillbaka i använt skick. Fraktkostnaden för att skicka tillbaka produkten till Leksaksblock Sverige AB står kunden för. Kunden är även ansvarig för att varan paketeras så att den inte skadas i returfrakten.
Om kunden utövar sin ångerrätt betalar Leksaksblock Sverige AB tillbaka vad kunden har betalat (minus ev. värdeminskningsavdraget) senast inom 30 dagar från det att varan mottagits av Leksaksblock Sverige AB. För mer information om ångerrätt, se Hallå Konsument!
Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.
Reklamationsrätt
Om du har något problem med varan du köpt av oss så kan du reklamera den. Kontakta oss och berätta vad som är fel på varan du köpt. Om ni vill reklamera varan så behöver det ske skriftligen, för er och för vår skull. Ange ordernummer/fakturanummer och inköpsdatum samt vilken vara och reklamationen gäller.
Tänk på att reklamera så snart som möjligt – Det är viktigt att du kontaktar oss och berättar om felet så snart som möjligt efter att felet inträffat.
Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Leksaksblock Sverige AB:s ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt lagen som ursprungliga fel, alltså fel som Leksaksblock Sverige AB ansvarar för.
När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av Leksaksblock Sverige AB.
Du kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället.
Mer information om reklamationsrätten hittar du på Hallå Konsument!
Vid eventuell tvist som går till Allmänna Reklamationsnämndens kommer Leksaksblock Sverige AB att följa dess rekommendationer!
Returadress
Du skall skicka tillbaka din beställning till följande returadress.
Leksaksblock Sverige AB
Trandareds Ring 3c
507 61 Borås
Tänk på att paketet måste levereras till vår adress. Paket som skickas via paketombud kan tyvärr inte hämtas ut utan kommer returneras till avsändaren.
Returfrakt vid reklamation
Leksaksblock betalar returfrakten vid en eventuell retur av en produkt på grund av reklamation. Dock skall reklamationen vara godkänd och Leksaksblock Sverige skickar då ut returfraktsedel till dig som kund som du använder. Leksaksblock Sverige AB kommer inte att ersätta utlägg för porto som du som kund gjort utan vårt medgivande.
Vid en tvist kan du gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma sida för tvistlösning som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 10123 Stockholm
Outlöst paket
Om du inte hämtar ut ditt paket inom 7 dagar så kommer det att skickas tillbaka till oss. Outlösta paket är en kostnad för Leksaksblock Sverige AB, vi har kostnader för att packa din beställning, frakt till dig, frakt tillbaka och en kostnad för att packa upp ditt paket igen. Därför får du betala 299 kr för ett outlöst paket. När paket kommer tillbaka till oss, så frågar vi dig om du vill ha det skickat igen. Vill du det så kostar det 299 kr plus frakt. Vill du inte ha paketet skickat igen så återbetalar vi dig ditt belopp, förutom 299 kr i avgift för outlöst paket.
Felaktig leveransadress
Om du har angett felaktig leveransadress och upptäcker det först efter att varan skickats från oss så förbehåller vi oss rätten att debitera dig vår uppkomna extrakostnad för att ändra leveransen hos fraktbolaget. Fraktbolaget kan ta upp till 5 arbetsdagar på sig att få paketen till rätt adress efter en ändring. Det är därför viktigt att ni kontrollerar leveransadressen när ni får orderbekräftelsen!
Har ni några frågor är ni välkomna att kontakta oss.
Garanti
Under förutsättning att köparen följer monterings- och skötselanvisningar i enlighet med våra instruktioner, har alla våra produkter ett (1) års garanti på eventuella tillverknings- och materialfel från leveransdagen. Detta gäller ej delar som redan har ersatts på garanti.
Förändring av Produktinformation
Leksaksblock Sverige AB förbehåller sig rätten att göra ändringar av produktinformation eller specifikationer utan förvarning.
Leveranser utanför Sverige
Vi levererar normalt endast inom Sverige, men kolla med oss om ni vill handla till annat land!
Försäljning till minderåriga
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss. Är du under 18 år så be dina föräldrar att ringa oss för att bekräfta att du får handla i vår e-butik.
Cookies
Vi samlar in cookies på alla besökare. Detta görs för att få in kunddata som e-postadresser och för att kunna styra vår marknadsföring för kunder som visat intresse för Leksaksblock Sverige AB. Läs gärna mer om vår integritets- och cookiepolicy här.
Säkerhet & Sekretess
Vi använder SSL (Secure Socket Layer) vilket betyder att alla beställningar är krypterade och helt säkra. Leksaksblock Sverige AB.
Leksaksblock.se garanterar att aldrig lämna ut dina personuppgifter eller e-postadress till tredje part, såvida inte särskilda skäl föreligger, t.ex. att polis, åklagare eller liknande begär uppgifter. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta oss för mer information.
Godkända leksaker
Alla våra produkter är CE-märkta och testade för barn över 6 år enligt EN71. Byggmodellerna innehåller smådelar.
Klarna
Klarna hanterar kortuppgifter eller information vid direktöverföring. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS.
Klarna tar en kreditupplysning vid ditt köp.
Betalning, avgifter
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.
Personuppgifter
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:
Kontaktinformation – namn, address, e-postadress, telefonnummer m m
Personnummer
Betalningsinformation – kortnummer, fakturainformation m m
Finansiell information – t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
Information om din dator/enhet – IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
Allmänt tillgänglig information på internet
Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.
Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se
Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.
Leksaksblock Sverige AB
Org.nr: 556970-3159
Trandareds Ring 3c
507 61 Borås